Tuesday 5 April 2011

i KeEp mY pRoM!se...

salam semua... i keep my promise.. huhu.. what is my promise...??? sharing something which is related to money... love money! (^_~) hahaha...


Kawan2…let’s continue sharing… sy ade lah seorang yg takkan tenang bile xde duit spare dalam tgn… mulalah rase tak senang duduk… sbg mengambil langkah berjaga-jaga…. sy  menabung… walaupun sedikit… dalam sehari sy mesti  isi tabung tu…
 kalo makcik2 atau akak kat kafe mintak syiling mesti sy cakap xde… sbb syiling tu dah reserved utk  tabung saya… huhuhu… bohong sunat namenyer… hehehehe… sikit2…lame2 jadi bukit… bile sy gune duit syiling tu??? Haa… bile time “kering kontang…. kemarau” dalam poket and simpanan bank… tu la penyelamat sy… huhu… at least boleh bertahan sementara kita peroleh sumber kewangan yang baru kan? Kat mane nak cari sumber kewangan yang lain tu?
Kalau pelajar,,, tanggungjawab ibu bapa masih pada anda…. Tapi kalau tak nak mintak dengan mak ayah… usaha lah sendiri… ape yang ade pade kite… usahakan… contoh… kite dok umah sewa… kte boleh masak… bak kate org… ade lah rase kan… boleh masak dan berjual… tak perlu yang berat2 dan guna modal yang besar.. sekadar wat kuih2 comey  yg bermodalkan tepung, minyak, telur… walaupun sedikit yang anda dapat… tapi sekurang-kurangnya anda sudah usahakan sesuatu kan? Dalam mase yang sama.. kite masak untuk orang makan dari sumber yang halal… itu sudah menjadi bile niat kite betul… ibu2 di rumah boleh mencuba cara ini… bantu suami mencari pendapatan sampingan… mungkin ade sesetengah orang telah pun memulakan nya… sesiapa yang belum mencube.. silakan.. anda rugi tidak mencube berniaga kerana 9/10 sumber rezeki adalah bersumberkan perniagaan..
TETAPI… sy ade satu psanan penting… Apabila kita keluarkan modal tersebut… jangan lupa untuk rekodkan… jangan pandang remeh kerana walaupun nilainya kita lihat sedikit tetapi kesannya sangat besar… kalau kita mengendahkan nilai RM10 sehari yang kita keluarkan sebagai modal membuat kuih… mungkin kita tak sedar kita telah mengeluarkan belanja rm300 untuk sebulan jika setiap hari kita menggunakan RM10 untuk berniaga. (membuat rekod adalah pesanan yang dipetik dari buku yang saya baca….*Ke mana wang anda_Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir*)

No comments:

Post a Comment