Sunday 10 April 2011

****WaN!TA aDaLaH JuRuAuD!T DaLaM RuMahTanGgA***

anda bersetuju dengan pernyataan di ats...???
wahai kaum Adam... Isteri adalah juruaudit terbaik dalam rumahtangga anda...
sebelum mula menambahkah sumber pendapatan dalam keluarga.. apa kta anda mengatur penjimatan dahulu...

penulis buku KE MANA WANG ANDA_ Hajah Rohani Datuk Hj Mohd Shahir berkongsikankan laman web yang beliau minati dalam tulisannya...

http://www.wife.org/

WIFE stand for : (Women's Institute for Financial Education)
persoalan...
bgaimanakah nak mula berjimat?

rasenyer dalam post terdahulu sy ade nyata beberapa perkara yang berkaitan..
tapi xpe...kita detail kan lagi...

 buku 555...
>>>> masih relevan kah buku ini sekarang? jawapannya ya... masih relevan... untuk dicatatkan keluar masuk duit....apa sahaja yaing dibelanjakan mesti dicatatkan supaya kita mengetahui "corak perbelanjaan..."(kata penulis buku Ke Mana Wang Anda)
sebagai contoh : dalam rumahtangga..
setelah sebulan berlalu.. kita dapati perbelanjaan tersebut tercatat,,membeli majalah... makan malam di luar dan membeli perabot tambahan untuk rumah..
>>> tiga perkara ini mungkin boleh dikurangkan atau dihentikan supya dapat menjimatkn aliran wang keluar masuk...
mungkin cukup dengan perabot yang ada dan masih berada dalam keadaan yang baik dan teka perlu terlalu obses dangan jualan murah... atau jualan penghabisanstok...kalau dari konteks yang lebih kecil mungkin kita tak katakan perabot tetapi barang perhiasan diri atau pakaian..(((sesungguhnya saya sendiri tergolong dalam kalangan orang seperti ini... jadinye kite kena laa kawal yer....)))


baiklah saya akan control... hehehe.. jgn la berasa malu untuk memulakan sesuatu yang baru...mungkin untuk permulaan orang akan pelik pade perubahan penjimatan yang anda lakukan contohnya seperti membawa bekal dari rumah unutk sarapan pagi atau makan tengahari.. tetapi apabila anda telah berjaya membuktikan bhwa peubahan tersebut menjadi perubahan yang positif... ia pasti akan satu ikutan an trends di temapt kerja anda..


selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment